lördag 30 augusti 2014

Drottning Silvia och Prinsessan Madeleine deltog i Polar Music Prize galamiddag



Drottning Silvia och Prinsessan Madeleine valde att avstå från att delta i Polarprisutdelningen som hölls i tisdags. Däremot deltog de tillsammans med Kung Carl Gustaf, Kronprinsessan Victoria och Chris O'Neill vid tisdagskvällens galamiddag på Grand Hotel.

Både Drottning Silvia och Prinsessan Madeleine är starkt engagerade i drottningens stiftelse Childhood som arbetar för att hjälpa utsatta barn. När de sent fick veta att en av pristagarna, Chuck Berry, varit dömd för sexuellt utnyttjande av barn och trafficking, valde de att inte närvara vid prisutdelningen.

Drottning Silvia har själv kommenterat sitt och Prinsessan Madeleines beslut. Till Aftonbladet och Expressen säger hon: "Jag kände bara i mig själv att detta var något jag inte kunde acceptera".
"Tyvärr fick jag väldigt sent höra vad som hade hänt och då kände jag att det för mig inte var okej att vara där på prisutdelningen för det är så många som tror på Childhood, tror på mig och på Prinsessan Madeleine. Alla dessa värderingar som är så viktiga i dag."
"Vi har sett så många barn som har blivit utsatta och då tycker jag att man  inte bara kan låtsas som att det inte är en viktig fråga".

Däremot ville Drottning Silvia och Prinsessan Madeleine visa att Polarpriset är viktigt och hedra den andra pristagaren, Peter Sellars, med sin närvaro vid middagen. 87-årige Chuck Berry var själv däremot inte i Stockholm för att ta emot sitt pris då han var för sjuk för att delta.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...