måndag 15 juli 2013

Prinsessan Madeleine och Chris O'Neill i intervju om livet som nygifta

SvD 15 juli 2013.

Prinsessan Madeleine och Chris O'Neill är tillbaka från smekmånaden på Seychellerna och tillbringar nu sommaren på Öland. Dagstidningen Svenska Dagbladet har fått en exklusiv intervju med det nygifta paret på Sollidens slott. De berättar om det första mötet, förlovningsvideon, bröllopet och framtiden.

Chris har börjat jobba så smått på distans och sitter framför datorn under dagarna, berättar han, medan Prinsessan Madeleine arbetar med kampanjen "Thank You" för Childhood foundation som lanseras i slutet av augusti.
Det är viktigt för Chris att kunna fortsätta sin karriär, därför valde han att avstå från kungliga titlar, berättar han. Prinsessan Madeleine avslöjar att diskussionen funnits om även hon skulle avstå från sin kungliga titel och säger:
"Vi tänkte på det också. Men jag och min familj tyckte att det här var bästa vägen för oss". "Jag kommer alltid att vilja representera Sverige. Både i Sverige och utomlands." "Det är viktigt för mig att få representera Sverige och jag är också stolt över att få göra det i USA. Där är man väldigt imponerad av Sverige, särskilt när det kommer till barnrättsfrågor, som jag är intresserad av".

När det var dags för bröllopet i Slottskyrkan kände sig Prinsessan Madeleine överraskande lugn, berättar hon. Chris däremot kände som att han skulle svimma där han stod framme vid altaret och väntade på Madeleine med allas blickar på sig. Han säger: "De första minuterna minns jag att jag tänkte: ”snälla, svimma inte, snälla svimma inte”. Men sedan när dörrarna öppnades och jag såg Madeleine så försvann allt det. Då var det bara hon."

De är båda ledsna och besvikna på paparazzifotograferna som förstörde privatlivet under deras smekmånad. De berättar att strandbilderna på dem inte var tagna på långt avstånd från någon båt, utan journalisterna kom och checkade in på ön där de bodde. "Plötsligt var huset intill fullt av journalister vilket fullkomligt förstörde allt. Det var ett intrång som man inte ska behöva acceptera", säger Chris.

Prinsessan Madeleine och Chris pratar enbart engelska med varandra även om Chris försöker lära sig lite svenska. Han har tagit svensklektioner i New York och tränar hemma med en språk-cd. Eftersom de båda har mammor med tysk ursprung så kan de även prata tyska med varandra. "Det gör vi när vi är i USA och inte vill att någon annan ska förstå", berättar de.

Läs hela intervjun med Prinsessan Madeleine och Chris här på svd.se 

Kvällsposten 15 juli 2013.
*Se bilder på Prinsessan Madeleine och Chris från Victoriadagen här
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...