torsdag 29 mars 2012

Prinsessan Madeleine i ny intervju på hovets hemsida

Copyright Kungahuset.se

Nu har Prinsessan Madeleine rest tillbaka till New York igen. Nästa gång hon besöker Sverige blir i maj då Prinsessan Estelle döps. Innan dess har hon en projektresa till Texas för Childhood inbokad. Där kommer hon att få träffa Laura Bush, som är engagerad i sociala frågor. Detta berättar Prinsessan Madeleine i en ny intervju som hovet lade ut på sin hemsida under torsdagseftermiddagen.

Prinsessan Madeleines senaste besök i Sverige varade i nästan två veckor och hon berättar i intervjun att hon i första hand åkte hem för att träffa sin nyfödda systerdotter. Prinsessan Madeleine är glad över att ha blivit moster och säger: "Jag vet inte hur många gånger jag varit på Haga under de här dagarna. Det har verkligen varit svårt att slita sig därifrån".

När Prinsessan Madeleine ändå var hemma passade hon också på att göra en del officiella uppdrag. Hon besökte flera organisationer som arbetar för utsatta barn, bland annat Rädda Barnen och Bris. "Jag tycker det är viktigt att vi på de olika organisationerna håller oss informerade om varandras arbeten och kan stödja och hjälpa varandra", säger Madeleine.

Det har diskuterats mycket den senaste tiden i media om Prinsessan Madeleines arbetsinsats och vilka pengar hon lever på. Prinsessan Madeleine har följt detta och tagit till sig det som skrivs. Hon säger: "Jag blir ledsen när det beskrivs som om jag lever lyxliv och inte gör annat än shoppar och hänger på restauranger. Dels har jag mitt arbete på Childhood, dels ställer jag upp för Sverige när jag blir ombedd".
Hovet publicerade för ett tag sedan information om hur anslaget används för Prinsessan Madeleine. När Madeleine representerar Sverige står anslaget för kostnaderna, i övrigt betalar hon med privata medel för sin vistelse i New York.

Prinsessan Madeleine tar inte ut någon lön för sitt arbete på Childhood utan arbetar ideellt, berättar hon. Hon är projektansvarig och förbereder just nu en kampanj och en välgörenhetsmiddag med ett seminarium dagen efter. Detta kommer att äga rum i maj och då kommer även Drottning Silvia över för att delta.

"Under det närmaste året kommer jag att fortsätta bo och arbeta i New York", berättar Madeleine som nyligen skickade in en anmälan om "flyttning till utlandet" till skattemyndigheten. "Att jag nu bor i USA istället för i Sverige betyder inte att min roll som Prinsessa av Sverige förändras, utan jag kommer fortsätta att arbeta för Sverige i USA", avslutar Prinsessan Madeleine intervjun.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...